Kouluttaminen – pakkolukua vai ymmärrystä?
Keskustelin vähän aikaa
sitten opiskelijoiden kanssa. He olivat kaikki opiskelemassa eri opinahjoissa,
mutta kertoivat samaa tarinaa koulutuksen laadusta. Luennoitsijat saapuivat
saliin ja vetivät power point -luennon, ja opiskelijoiden mielestä vaikutti
siltä, että luennoitsijat olivat tehneet sen saman satoja kertoja. Luennoista
puuttui energia ja ilo. Kaavamainen paasaaminen teki luennosta tylsän.
Mieleeni tulivat omat
opiskeluaikani. Olin lukenut ensimmäisen tutkintoni Ruotsissa Uumajan
yliopistossa 1970-luvulla, ja muistissani oli yhä kirkkaana luennointitapa,
joka oli kaiken aikaa opiskelijoita aktivoiva. En muista kuulleeni yhtään
ikävää tai tylsää luentoa. Tenteissä sai hyviä arvosanoja omasta ajattelusta ja
tenttikysymyksetkin edellyttivät omaa pohdiskelua.
Kun muutin Suomeen
takaisin ja jatko-opiskelin Helsingin yliopistossa vuosina 1985-1988, eteen
tulikin aivan muu luennointitapa. Koin tuon saman tylsien luentojen tunteen,
josta kuuntelemani opiskelijajoukko puhui nyt vuonna 2017. Tenttitulokset
perustuivat ulkolukuun ja mitään omaa ajatusta ei palkittu vastausten
pisteytyksessä. Olin aivan ymmälläni.
Yliopistot harmittelevat
varojen puutetta, mutta kukaan ei puhu opettamisen laadusta. Opiskelijoilta ei
kysytä palautetta luentojen toimivuudesta. Opettamisen laatu näyttää olevan
aivan lapsenkengissä ja mukailevan yhä 1980-luvun tyyliä, joka sekin oli jo ikivanha tyyli.
Varojen puutetta ja
niiden leikkaamista harmitellaan. Intoa ja intohimoa luentoihin ei kuitenkaan
saa rahalla. Luulisi, että asiaan vihkiytynyt opettaja olisi innoissaan
saadessaan välittää arvokasta tietoa oppilailleen. Opettaminen tuntuu kuitenkin
olevan yliopistossa opettajan sivuaine tutkimusten tekemisen liitännäispakkona.
Opiskelijoilla on
ajatuksia. Heillä on ideoita. Opiskelijat tuovat ilmoille uusia lähestymistapoja.
Opettamisessa on kuitenkin unohtunut se, että luennoitsija tärkein voimavara
ovat oppilaat. On myös kateissa tieto siitä, että oppiminen ei ole tiedon
siirtämistä luennoitsija päästä oppilaiden muistiinpanovihkoihin, ja ennen
tenttejä opiskelijoiden muistiin. Oppilaiden aktivoiminen esimerkiksi
pienryhmäkeskusteluin ja erilaisin kysymyksenasetteluin tenteissä tukisi
kokonaisvaltaista oppimista ja omien aivojen käyttämistä. Myös opettaja voisi
saada uusia ideoita käyttämällä opiskelijoita reflektioryhmänä.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista!