Alitajunnan voima ja hypnoosityöskentely

Meille kaikille kerrottiin joitakin vuosia sitten laulun sanoin, että sitä saa, mitä tilaa. Näin todella on. Tilauksen lähtöpaikkaa ei tosin kerrottu ja monet ovatkin ymmällään elämiensä kanssa: ”Enhän minä tätä tilannut!”

Tilaus lähtee aina alitajuisesta mielestä. Siellä tilaukset ovat säilössä kuin marjat pakastimessa tai kellarin uumenissa ja niiden syntyperä pysyy salaisena tai ainakin unohduksissa. Jos elämä ei näytä siltä, mitä mielestään tilasi, täytyy kääntyä alitajunnan puoleen.

Jokainen tilaus löytyy kyllä, mutta sitä varten joutuu hieman tutkimaan itseään. Mikä alitajuinen tilaus minulla on voimassa: Että rakastun renttuihin? Että olen jatkuvassa rahapulassa? Että minua aina petetään parisuhteissani? Että minulla ei ole luotettavia ystäviä? Että en edisty tai menesty työelämässä? Että en löydä omaa paikkaani elämässä?

Hypnoosityöskentely on oivallinen apu löytää alitajuisten tilausten sylttytehtaalle ja jopa sen pakastimeen ja kellariin. Omasta historiasta löytyvät kaikki ne syyt, miksi nykyiset tilaukset ovat senkaltaisia kuin ovat. Kaikki lapsuudentraumat elävät sitkeästi alitajuisessa mielessä ja vaikuttavat yhä. Enkö saanut rakennettua kunnollista ja tervettä itsetuntoa? Enkö vieläkään löydä turvaa mistään? Enkö uskalla luottaa ihmisiin? Pelkäänkö yhä kaikkea?

Mielen tehtäviin kuuluukin piilottaa asioita, jotta elämä sujuisi. Torjunta ja kieltäminen ovat usein käytettyjä mielen puolustusmekanismeja, jotka vääristävät koko elämää. Ne kytkeytyvät päälle automaattisesti, eikä aktiivisella mielellä ole niihin kontrollia. Puolustusmekanismeihin on aikanaan ollut hyvät syynsä, mutta vaikka syyt lakkasivat olemasta, tilaukset jäävät voimaan. Monet asiat jäivät alitajunnan uumeniin, mutta vaikuttavat aktiivisesti koko ajan.

Onko minulla oikeus olla onnellinen, vauras, tuntea elämäniloa? Onko minulla lupa saada elämääni hyviä asioita, mitä ne milloinkin ovat? Saanko nauttia elämästä? Jos elämän perusluvat puuttuvat, on vaikea rakentaa tasapainoista ja onnellista elämää.

Hypnoosityöskentelyä tehdessäni usean vuosikymmenen ajan olen aina itsekin hämmästynyt, miten hyvin alitajuisia solmuja hypnoosissa voidaan purkaa. Oli sitten kyseessä heikko itsetunto, pelot tai vaikkapa ylipaino, niihin voi vaikuttaa hypnoosissa. Hypnoosi menee suoraan alitajunnan alueelle, jossa sekä traumat, että piilotetut vanhat viestit on mahdollista neutraloida ja siten päästä uudenlaisen elämän alkuun.





Kommentit

Suositut tekstit

Minän puolustusmekanismit

Liiallinen vastuuntunto

Toistamispakko

Kriisiä pala kerrallaan — mielen annostelumekanismit

Työnarkomania